Welcome to our website where we explore the Bible! Pleasure to meet you here!
May your journey into the world of the Holy Scriptures be engaging and inspiring!
You can change reading language: uk ru
Parallel
Darby Bible Translation
Переклад Огієнка
God's Righteous Judgment
Therefore thou art inexcusable, O man, every one who judgest, for in that in which thou judgest another, thou condemnest thyself; for thou that judgest doest the same things.
Therefore thou art inexcusable, O man, every one who judgest, for in that in which thou judgest another, thou condemnest thyself; for thou that judgest doest the same things.
Ось тому без виправдання ти, кожний чоловіче, що судиш, бо в чо́му осуджуєш іншого, сам себе осуджуєш, бо чиниш те саме й ти, що судиш.
But we know that the judgment of God is according to truth upon those who do such things.
А ми знаємо, що суд Божий поправді на тих, хто чинить таке.
And thinkest thou this, O man, who judgest those that do such things, and practisest them [thyself], that *thou* shalt escape the judgment of God?
Чи ти ду́маєш, чоловіче, судячи тих, хто чинить таке, а сам робиш таке саме, — що ти втечеш від суду Божого?
or despisest thou the riches of his goodness, and forbearance, and long-suffering, not knowing that the goodness of God leads thee to repentance?
Або пого́рджуєш багатством Його до́брости, ла́гідности та довготерпіння, не знаючи, що Божа до́брість провадить тебе до покая́ння?
but, according to thy hardness and impenitent heart, treasurest up to thyself wrath, in [the] day of wrath and revelation of [the] righteous judgment of God,
Та через жорстокість свою й нерозкаяність серця збираєш собі гнів на день гніву та об'я́влення справедливого суду Бога,
to them who, in patient continuance of good works, seek for glory and honour and incorruptibility, life eternal.
тим, хто витривалістю в добрім ділі шукає слави, і чести, і нетління, — життя вічне,
But to those that are contentious, and are disobedient to the truth, but obey unrighteousness, [there shall be] wrath and indignation,
а сварливим та тим, хто противиться правді, але кориться неправді, — лютість та гнів.
tribulation and distress, on every soul of man that works evil, both of Jew first, and of Greek;
Недоля та у́тиск на всяку душу людини, хто чинить зле, юдея ж перше та ге́ллена,
but glory and honour and peace to every one that works good, both to Jew first and to Greek:
а слава, і честь, і мир усякому, хто чинить добре, юдеєві ж перше та ге́лленові.
For as many as have sinned without law shall perish also without law; and as many as have sinned under law shall be judged by law,
Котрі бо згрішили без Зако́ну, без Зако́ну й загинуть, а котрі згрішили в Зако́ні, при́ймуть суд за Зако́ном.
(for not the hearers of the law [are] just before God, but the doers of the law shall be justified.
Бо не слухачі Зако́ну справедливі перед Богом, але виконавці Закону ви́правдані бу́дуть.
For when [those of the] nations, which have no law, practise by nature the things of the law, these, having no law, are a law to themselves;
Бо коли погани, що не мають Зако́ну, з природи чинять зако́нне, вони, не мавши Зако́ну, самі собі Зако́н,
who shew the work of the law written in their hearts, their conscience also bearing witness, and their thoughts accusing or else excusing themselves between themselves;)
що виявляють ді́ло Зако́ну, написане в серця́х своїх, як свідчить їм сумлі́ння та їхні думки́, що то осуджують, то виправдують одна о́дну,
in [the] day when God shall judge the secrets of men, according to my glad tidings, by Jesus Christ.
дня, коли Бог, згідно з моїм благові́стям, буде судити таємні речі людей через Ісуса Христа.
The Jews and the Law
But if *thou* art named a Jew, and restest in the law, and makest thy boast in God,
But if *thou* art named a Jew, and restest in the law, and makest thy boast in God,
Ось ти звешся юдеєм, і спираєшся на Зако́на, і хвалишся Богом,
and knowest the will, and discerningly approvest the things that are more excellent, being instructed out of the law;
і знаєш волю Його, і розумієш, що́ краще, навчившись із Зако́ну,
and hast confidence that thou thyself art a leader of the blind, a light of those who [are] in darkness,
і маєш певність, що ти провідни́к для сліпих, світло для тих, хто знахо́диться в те́мряві,
an instructor of the foolish, a teacher of babes, having the form of knowledge and of truth in the law:
вихо́вник нерозумним, учитель дітям, що ти маєш зразок знання́ й правди в Зако́ні.
thou then that teachest another, dost thou not teach thyself? thou that preachest not to steal, dost thou steal?
Отож, ти, що іншого навчаєш, себе самого не вчиш! Проповідуєш не кра́сти, а сам кра́деш!
thou that sayest [man should] not commit adultery, dost thou commit adultery? thou that abhorrest idols, dost thou commit sacrilege?
Наказуючи не чинити пере́любу, чиниш пере́люб! Гиду́ючи і́долами, чиниш святокрадство!
thou who boastest in law, dost thou by transgression of the law dishonour God?
Ти, що хва́лишся Зако́ном, зневажаєш Бога пере́ступом Зако́ну!
For the name of God is blasphemed on your account among the nations, according as it is written.
Бо „через вас зневажається Боже Ймення в поган“, як написано.
For circumcision indeed profits if thou keep [the] law; but if thou be a law-transgressor, thy circumcision is become uncircumcision.
Обрі́зання кори́сне, коли виконуєш Зако́на; а коли ти пересту́пник Зако́ну, то обрі́зання твоє стало необрі́занням.
If therefore the uncircumcision keep the requirements of the law, shall not his uncircumcision be reckoned for circumcision,
Отож, коли необрізаний зберігає постанови Зако́ну, то чи не порахується його необрізання за обрізання?
and uncircumcision by nature, fulfilling the law, judge thee, who, with letter and circumcision, [art] a law-transgressor?
І необрізаний з природи, виконуючи Зако́на, чи не осудить тебе, переступника Закону з Писа́нням і обрі́занням?
For he is not a Jew who [is] one outwardly, neither that circumcision which is outward in flesh;
Бо не той юдей, що є ним назовні, і не то обрізання, що назовні на тілі,