Welcome to our website where we explore the Bible! Pleasure to meet you here!
May your journey into the world of the Holy Scriptures be engaging and inspiring!
You can change reading language: uk ru
Parallel
King James Bible
Переклад Куліша та Пулюя
Teachings on Marriage
Now concerning the things whereof ye wrote unto me: It is good for a man not to touch a woman.
Now concerning the things whereof ye wrote unto me: It is good for a man not to touch a woman.
Про що ж ви писали до мене, то добре б чоловікові до жінки не приставати.
Nevertheless, to avoid fornication, let every man have his own wife, and let every woman have her own husband.
Та задля (ухилення) перелюбу, кожен свою жінку нехай має, і кожна свого чоловіка нехай має.
Let the husband render unto the wife due benevolence: and likewise also the wife unto the husband.
Нехай чоловік оддає жінцї, яку треба, любов; так само й жінка чоловікові.
The wife hath not power of her own body, but the husband: and likewise also the husband hath not power of his own body, but the wife.
Жінка над своїм тїлом не має власти, а чоловік; так же само й чоловік над своїм тїлом не має власти, а жінка.
Defraud ye not one the other, except it be with consent for a time, that ye may give yourselves to fasting and prayer; and come together again, that Satan tempt you not for your incontinency.
Не вхиляйтесь одно від одного, хиба що по згодї на (який ся) час, щоб пробували в постї та молитві, та й знов докупи сходьтесь, щоб сатана не спокушував вас невдержаннєм вашим.
But I speak this by permission, and not of commandment.
Се ж глаголю по дозволу, а не по наказу.
For I would that all men were even as I myself. But every man hath his proper gift of God, one after this manner, and another after that.
Бажаю бо, щоб усї люде були, як я сам. Тільки ж свій дар має кожен від Бога: один так, другий так.
I say therefore to the unmarried and widows, It is good for them if they abide even as I.
Глаголю ж нежонатим та вдовицям: Добре їм, коли зістануть ся, як і я.
But if they cannot contain, let them marry: for it is better to marry than to burn.
Коли ж не вдержять ся, нехай женять ся; лучче бо женитись, нїж розпалюватись.
And unto the married I command, yet not I, but the Lord, Let not the wife depart from her husband:
Жонатим же завітую не я, а Господь: Жінка нехай не розлучаєть ся з чоловіком.
But and if she depart, let her remain unmarried, or be reconciled to her husband: and let not the husband put away his wife.
Коли ж і розлучить ся, то нехай буде без чоловіка, або нехай з чоловіком помирить ся; та й чоловік щоб з жінкою не розлучав ся.
But to the rest speak I, not the Lord: If any brother hath a wife that believeth not, and she be pleased to dwell with him, let him not put her away.
Иншим же я глаголю, не Господь: Коли которий брат має жінку, що не вірує, а любо їй жити з ним, нехай не відпуска її.
And the woman which hath an husband that believeth not, and if he be pleased to dwell with her, let her not leave him.
І котора жінка має чоловіка, що не вірує, а йому любо жити з нею, нехай не відпуска його.
For the unbelieving husband is sanctified by the wife, and the unbelieving wife is sanctified by the husband: else were your children unclean; but now are they holy.
Осьвячуєть ся бо чоловік невіруючий в жінцї, і осьвячуєть ся жінка невіруюча в чоловікові; ато дїти ваші були б нечисті; тепер же сьвяті.
But if the unbelieving depart, let him depart. A brother or a sister is not under bondage in such cases: but God hath called us to peace.
Коли ж невіруючий розлучаєть ся, нехай розлучаєть ся; не приневолюєть ся бо брат або сестра у такому; у впокою ж бо покликав нас Бог.
For what knowest thou, O wife, whether thou shalt save thy husband? or how knowest thou, O man, whether thou shalt save thy wife?
Як бо ти знаєш, жінко, що може спасеш чоловіка? Або як ти знаєш, чоловіче, що може жінку спасеш?
Live According to Your Calling
But as God hath distributed to every man, as the Lord hath called every one, so let him walk. And so ordain I in all churches.
But as God hath distributed to every man, as the Lord hath called every one, so let him walk. And so ordain I in all churches.
Тільки, як кожному удїлив Бог, і як кожного покликав Господь, так нехай й ходить. І се всїм церквам наказую.
Is any man called being circumcised? let him not become uncircumcised. Is any called in uncircumcision? let him not be circumcised.
Чи хто в обрізанню покликаний, нехай не притворюєть ся. Чи в необрізанню хто покликаний, нехай не обрізуєть ся.
Circumcision is nothing, and uncircumcision is nothing, but the keeping of the commandments of God.
Обрізаннє нїщо, і необрізаннє нїщо, а хороненнє заповідей Божих.
Let every man abide in the same calling wherein he was called.
Кожний, у якому покликанню покликаний, у тому нехай і зостаєть ся.
Art thou called being a servant? care not for it: but if thou mayest be made free, use it rather.
Невільником ти покликаний? не журись; а коли можна й вільним стати ся, раднїще (тим) користуй ся.
For he that is called in the Lord, being a servant, is the Lord's freeman: likewise also he that is called, being free, is Christ's servant.
Покликаний бо у Господї невільник, той визволений у Господа. Так само й хто вільним покликаний, той невільник Христів.
Ye are bought with a price; be not ye the servants of men.
Цїною ви куплені; не робіть ся невільниками людськими.
Brethren, let every man, wherein he is called, therein abide with God.
У чому кожен покликаний, браттє, в тому нехай і пробуває перед Богом.
Instructions to Unmarried and Widowed
Now concerning virgins I have no commandment of the Lord: yet I give my judgment, as one that hath obtained mercy of the Lord to be faithful.
Now concerning virgins I have no commandment of the Lord: yet I give my judgment, as one that hath obtained mercy of the Lord to be faithful.
Про дїв же наказу Господнього не маю, а даю раду, яко помилуваний від Господа, щоб вірним бути.
I suppose therefore that this is good for the present distress, I say, that it is good for a man so to be.
Думаю, що се добре задля теперішньої нужди, щоб чоловіку так бути.
Art thou bound unto a wife? seek not to be loosed. Art thou loosed from a wife? seek not a wife.
Одруживсь єси з жінкою? не шукай розводу. Розвів ся єси з жінкою, не шукай жінки.
But and if thou marry, thou hast not sinned; and if a virgin marry, she hath not sinned. Nevertheless such shall have trouble in the flesh: but I spare you.
Як же й ожениш ся, (ще) не згрішив єси; як і віддасть ся дїва, не згрішила; та горе по тїлу мати муть такі; я ж вас щаджу.
But this I say, brethren, the time is short: it remaineth, that both they that have wives be as though they had none;
Се ж глаголю, браттє, що час короткий, і щоб ті, хто має жінку, були наче не мають;
And they that weep, as though they wept not; and they that rejoice, as though they rejoiced not; and they that buy, as though they possessed not;
і хто плаче, наче не плачуть; хто радуєть ся, наче не радують ся; хто купує, наче не осягають;
And they that use this world, as not abusing it: for the fashion of this world passeth away.
і хто користуєть ся сим сьвітом, наче не користують ся; переходить бо образ сьвіта сього.
But I would have you without carefulness. He that is unmarried careth for the things that belong to the Lord, how he may please the Lord:
Я ж хочу, щоб ви не журились. Нежонатий журить ся про Господнє, як угодити Господеві;
But he that is married careth for the things that are of the world, how he may please his wife.
жонатий же журить ся про сьвітове, як угодити жінцї.
There is difference also between a wife and a virgin. The unmarried woman careth for the things of the Lord, that she may be holy both in body and in spirit: but she that is married careth for the things of the world, how she may please her husband.
Єсть (також) ріжниця між жінкою і дївицею: Незамужня журить ся про Господнє, щоб бути сьвятою тїлом і духом; а замужня журить ся про сьвітове, як угодити мужові.
And this I speak for your own profit; not that I may cast a snare upon you, but for that which is comely, and that ye may attend upon the Lord without distraction.
Се ж вам на користь вашу глаголю, не щоб вам накинути сїло, а ради чемности і приступу вашого до Господа без озирання.
But if any man think that he behaveth himself uncomely toward his virgin, if she pass the flower of her age, and need so require, let him do what he will, he sinneth not: let them marry.
Коли ж хто думає, що соромно для дївицї його, коли перецьвіте і так мусить бути, той, що хоче, нехай робить, не згрішить; нехай ідуть заміж.
Nevertheless he that standeth stedfast in his heart, having no necessity, but hath power over his own will, and hath so decreed in his heart that he will keep his virgin, doeth well.
Которий стоїть твердо в серцї, не маючи примусу, та має власть над своєю волею, і розсудив так у серцї своїм, щоб держати дївицю свою, добре робить.
So then he that giveth her in marriage doeth well; but he that giveth her not in marriage doeth better.
Тим же хто віддає заміж, добре робить; а хто не віддає, лучче робить.
The wife is bound by the law as long as her husband liveth; but if her husband be dead, she is at liberty to be married to whom she will; only in the Lord.
Жінка звязана законом, доки жив чоловік її; як же вмре чоловік її, вільна вона йти, за кого схоче, тільки в Господї.