Welcome to our website where we explore the Bible! Pleasure to meet you here!
May your journey into the world of the Holy Scriptures be engaging and inspiring!
You can change reading language: uk ru
Parallel
New American Standard Bible
Синодальный перевод
Melchizedek’s Priesthood Like Christ’s
For this Melchizedek, king of Salem, priest of the Most High God, who met Abraham as he was returning from the slaughter of the kings and blessed him,
For this Melchizedek, king of Salem, priest of the Most High God, who met Abraham as he was returning from the slaughter of the kings and blessed him,
Ибо Мелхиседек, царь Салима, священник Бога Всевышнего, тот, который встретил Авраама и благословил его, возвращающегося после поражения царей,
to whom also Abraham apportioned a tenth part of all the spoils, was first of all, by the translation of his name, king of righteousness, and then also king of Salem, which is king of peace.
которому и десятину отделил Авраам от всего, — во-первых, по знаменованию имени царь правды, а потом и царь Салима, то есть царь мира,
Without father, without mother, without genealogy, having neither beginning of days nor end of life, but made like the Son of God, he remains a priest perpetually.
без отца, без матери, без родословия, не имеющий ни начала дней, ни конца жизни, уподобляясь Сыну Божию, пребывает священником навсегда.
Now observe how great this man was to whom Abraham, the patriarch, gave a tenth of the choicest spoils.
Видите, как велик тот, которому и Авраам патриарх дал десятину из лучших добыч своих.
And those indeed of the sons of Levi who receive the priest’s office have commandment in the Law to collect a tenth from the people, that is, from their brethren, although these are descended from Abraham.
Получающие священство из сынов Левииных имеют заповедь — брать по закону десятину с народа, то есть со своих братьев, хотя и сии произошли от чресл Авраамовых.
But the one whose genealogy is not traced from them collected a tenth from Abraham and blessed the one who had the promises.
Но сей, не происходящий от рода их, получил десятину от Авраама и благословил имевшего обетования.
But without any dispute the lesser is blessed by the greater.
Без всякого же прекословия меньший благословляется большим.
In this case mortal men receive tithes, but in that case one receives them, of whom it is witnessed that he lives on.
И здесь десятины берут человеки смертные, а там — имеющий о себе свидетельство, что он живёт.
And, so to speak, through Abraham even Levi, who received tithes, paid tithes,
И, так сказать, сам Левий, принимающий десятины, в лице Авраама дал десятину:
for he was still in the loins of his father when Melchizedek met him.
ибо он был ещё в чреслах отца, когда Мелхиседек встретил его.
Now if perfection was through the Levitical priesthood (for on the basis of it the people received the Law), what further need was there for another priest to arise according to the order of Melchizedek, and not be designated according to the order of Aaron?
Итак, если бы совершенство достигалось посредством левитского священства, — ибо с ним сопряжён закон народа, — то какая бы ещё нужда была восставать иному священнику по чину Мелхиседека, а не по чину Аарона именоваться?
For when the priesthood is changed, of necessity there takes place a change of law also.
Потому что с переменою священства необходимо быть перемене и закона.
For the one concerning whom these things are spoken belongs to another tribe, from which no one has officiated at the altar.
Ибо Тот, о Котором говорится сие, принадлежал к иному колену, из которого никто не приступал к жертвеннику.
For it is evident that our Lord was descended from Judah, a tribe with reference to which Moses spoke nothing concerning priests.
Ибо известно, что Господь наш воссиял из колена Иудина, о котором Моисей ничего не сказал относительно священства.
And this is clearer still, if another priest arises according to the likeness of Melchizedek,
И это ещё яснее видно из того, что по подобию Мелхиседека восстаёт Священник иной,
who has become such not on the basis of a law of physical requirement, but according to the power of an indestructible life.
Который таков не по закону заповеди плотской, но по силе жизни непрестающей.
For it is attested of Him,
“YOU ARE A PRIEST FOREVER
ACCORDING TO THE ORDER OF MELCHIZEDEK.”
“YOU ARE A PRIEST FOREVER
ACCORDING TO THE ORDER OF MELCHIZEDEK.”
Ибо засвидетельствовано: «Ты священник вовек по чину Мелхиседека».
For, on the one hand, there is a setting aside of a former commandment because of its weakness and uselessness
Отменение же прежде бывшей заповеди бывает по причине её немощи и бесполезности,
(for the Law made nothing perfect), and on the other hand there is a bringing in of a better hope, through which we draw near to God.
ибо закон ничего не довёл до совершенства; но вводится лучшая надежда, посредством которой мы приближаемся к Богу.
(for they indeed became priests without an oath, but He with an oath through the One who said to Him,
“THE LORD HAS SWORN
AND WILL NOT CHANGE HIS MIND,
‘YOU ARE A PRIEST FOREVER’”);
“THE LORD HAS SWORN
AND WILL NOT CHANGE HIS MIND,
‘YOU ARE A PRIEST FOREVER’”);
ибо те были священниками без клятвы, а Сей с клятвою, потому что о Нём сказано: «клялся Господь, и не раскается: Ты священник вовек по чину Мелхиседека», —
so much the more also Jesus has become the guarantee of a better covenant.
то лучшего завета поручителем соделался Иисус.
The former priests, on the one hand, existed in greater numbers because they were prevented by death from continuing,
Притом тех священников было много, потому что смерть не допускала пребывать одному;
but Jesus, on the other hand, because He continues forever, holds His priesthood permanently.
а Сей, как пребывающий вечно, имеет и священство непреходящее,
Therefore He is able also to save forever those who draw near to God through Him, since He always lives to make intercession for them.
посему и может всегда спасать приходящих через Него к Богу, будучи всегда жив, чтобы ходатайствовать за них.
For it was fitting for us to have such a high priest, holy, innocent, undefiled, separated from sinners and exalted above the heavens;
Таков и должен быть у нас Первосвященник: святой, непричастный злу, непорочный, отделённый от грешников и превознесённый выше небес,
who does not need daily, like those high priests, to offer up sacrifices, first for His own sins and then for the sins of the people, because this He did once for all when He offered up Himself.
Который не имеет нужды ежедневно, как те первосвященники, приносить жертвы сперва за свои грехи, потом за грехи народа, ибо Он совершил это однажды, принеся в жертву Себя Самого.