Welcome to our website where we explore the Bible! Pleasure to meet you here!
May your journey into the world of the Holy Scriptures be engaging and inspiring!

You can change reading language: uk ru


Parallel

← (Hebrews 7) | (Hebrews 9) →

New Living Translation

Синодальный перевод

  • Christ Is Our High Priest

    Here is the main point: We have a High Priest who sat down in the place of honor beside the throne of the majestic God in heaven.
  • Главное же в том, о чём говорим, есть то: мы имеем такого Первосвященника, Который воссел одесную престола величия на небесах
  • There he ministers in the heavenly Tabernacle,a the true place of worship that was built by the Lord and not by human hands.
  • и есть священнодействователь святилища и скинии истинной, которую воздвиг Господь, а не человек.
  • And since every high priest is required to offer gifts and sacrifices, our High Priest must make an offering, too.
  • Всякий первосвященник поставляется для приношения даров и жертв; а потому нужно было, чтобы и Сей также имел что принести.
  • If he were here on earth, he would not even be a priest, since there already are priests who offer the gifts required by the law.
  • Если бы Он оставался на земле, то не был бы и священником, потому что здесь такие священники, которые по закону приносят дары,
  • They serve in a system of worship that is only a copy, a shadow of the real one in heaven. For when Moses was getting ready to build the Tabernacle, God gave him this warning: “Be sure that you make everything according to the pattern I have shown you here on the mountain.”b
  • которые служат образу и тени небесного, как сказано было Моисею, когда он приступал к совершению скинии: «смотри», сказано, «сделай всё по образу, показанному тебе на горе».
  • But now Jesus, our High Priest, has been given a ministry that is far superior to the old priesthood, for he is the one who mediates for us a far better covenant with God, based on better promises.
  • Но Сей Первосвященник получил служение тем превосходнейшее, чем лучшего Он ходатай завета, который утверждён на лучших обетованиях.
  • If the first covenant had been faultless, there would have been no need for a second covenant to replace it.
  • Ибо, если бы первый завет был без недостатка, то не было бы нужды искать места другому.
  • But when God found fault with the people, he said:
    “The day is coming, says the LORD,
    when I will make a new covenant
    with the people of Israel and Judah.
  • Но пророк, укоряя их, говорит: «вот, наступают дни, говорит Господь, когда Я заключу с домом Израиля и с домом Иуды новый завет,
  • This covenant will not be like the one
    I made with their ancestors
    when I took them by the hand
    and led them out of the land of Egypt.
    They did not remain faithful to my covenant,
    so I turned my back on them, says the LORD.
  • не такой завет, какой Я заключил с отцами их в то время, когда взял их за руку, чтобы вывести их из земли Египетской, потому что они не пребыли в том завете Моём, и Я пренебрёг их, говорит Господь.
  • But this is the new covenant I will make
    with the people of Israel on that day,c says the LORD:
    I will put my laws in their minds,
    and I will write them on their hearts.
    I will be their God,
    and they will be my people.
  • Вот завет, который завещаю дому Израилеву после тех дней, говорит Господь: вложу законы Мои в мысли их, и напишу их на сердцах их; и буду их Богом, а они будут Моим народом.
  • And they will not need to teach their neighbors,
    nor will they need to teach their relatives,d
    saying, ‘You should know the LORD.’
    For everyone, from the least to the greatest,
    will know me already.
  • И не будет учить каждый ближнего своего и каждый брата своего, говоря: познай Господа; потому что все, от малого до большого, будут знать Меня,
  • And I will forgive their wickedness,
    and I will never again remember their sins.”e
  • потому что Я буду милостив к неправдам их, и грехов их и беззаконий их не воспомяну более».
  • When God speaks of a “new” covenant, it means he has made the first one obsolete. It is now out of date and will soon disappear.
  • Говоря «новый», показал ветхость первого; а ветшающее и стареющее близко к уничтожению.

  • ← (Hebrews 7) | (Hebrews 9) →

    Updates history Updates history

    © UA biblenet - 2025