Вітаю тебе на нашому сайті, де ми досліджуємо Святе Письмо! Ласкаво просимо!
Нехай твоя подорож у світ Біблії буде захоплюючою та надихаючою!
Ти можеш змінити мову читання: ru en
Паралельне читання
Переклад Куліша та Пулюя
New American Standard Bible
Правду кажу в Христї, не обманюю, як сьвідкує менї (й) совість моя Духом сьвятим,
Solicitude for Israel
I am telling the truth in Christ, I am not lying, my conscience testifies with me in the Holy Spirit,
I am telling the truth in Christ, I am not lying, my conscience testifies with me in the Holy Spirit,
що великий менї смуток, і безустання болесть серцю моєму.
that I have great sorrow and unceasing grief in my heart.
Бо я сам бажав би бути відлученим від Христа за братів моїх, рідних менї по тїлу;
For I could wish that I myself were accursed, separated from Christ for the sake of my brethren, my kinsmen according to the flesh,
вони ж Ізраїльтяне, їх усиновленнє, і слава, й завіти, й даваннє закону, й судженнє, і обітування;
who are Israelites, to whom belongs the adoption as sons, and the glory and the covenants and the giving of the Law and the temple service and the promises,
їх і отцї, з них і Христос по тїлу, що над усїм Бог, благословенний по віки. Амінь.
whose are the fathers, and from whom is the Christ according to the flesh, who is over all, God blessed forever. Amen.
Не те ж воно, наче б слово Боже не сповнилось; бо не всї ті, що від Ізраїля, сї Ізраїльтяне,
But it is not as though the word of God has failed. For they are not all Israel who are descended from Israel;
анї всї дїти, тим що вони насїннє Авраамове; нї, в Ісаакові (рече) назветь ся тобі насїннє.
nor are they all children because they are Abraham’s descendants, but: “THROUGH ISAAC YOUR DESCENDANTS WILL BE NAMED.”
Се єсть: не дїти тїлесні, се дїти Божі, а дїти обітування полїчені в насїннє.
That is, it is not the children of the flesh who are children of God, but the children of the promise are regarded as descendants.
Слово бо обітування таке: Пори сієї прийду, і буде Сарі син.
For this is the word of promise: “AT THIS TIME I WILL COME, AND SARAH SHALL HAVE A SON.”
Не тільки ж (се); а й Ревека, що почала за одним разом од Ісаака, отця нашого;
And not only this, but there was Rebekah also, when she had conceived twins by one man, our father Isaac;
ще бо не родились, анї зробили нїчого доброго або лихого (щоб постанова Божа у вибранню пробувала, не по дїлам, а від Того, хто кличе),
for though the twins were not yet born and had not done anything good or bad, so that God’s purpose according to His choice would stand, not because of works but because of Him who calls,
сказано їй, що більший служити ме меншому,
it was said to her, “THE OLDER WILL SERVE THE YOUNGER.”
яко ж писано: Якова злюбив я, а Ісава зненавидїв.
Just as it is written, “JACOB I LOVED, BUT ESAU I HATED.”
Що ж скажемо? чи вже ж несправедливість у Бога? Нехай не буде.
What shall we say then? There is no injustice with God, is there? May it never be!
Глаголе бо Мойсейові: Помилую, кого помилую, і змилосерджусь, над ким змилосерджусь.
For He says to Moses, “I WILL HAVE MERCY ON WHOM I HAVE MERCY, AND I WILL HAVE COMPASSION ON WHOM I HAVE COMPASSION.”
Тим же воно нї від того, хто хоче, нї від того, хто біжить, а від милуючого Бога.
So then it does not depend on the man who wills or the man who runs, but on God who has mercy.
Глаголе бо писаннє й Фараонові: Що на се іменно підняв я тебе, щоб показати на тобі силу мою, і щоб звістилось імя моє по всїй землї.
For the Scripture says to Pharaoh, “FOR THIS VERY PURPOSE I RAISED YOU UP, TO DEMONSTRATE MY POWER IN YOU, AND THAT MY NAME MIGHT BE PROCLAIMED THROUGHOUT THE WHOLE EARTH.”
Тим же то, кого хоче, милує, а кого хоче, ожорсточує (окаменює).
So then He has mercy on whom He desires, and He hardens whom He desires.
Скажеш же менї: Чого ж іще й винуватить? хто встояв проти волї Його?
You will say to me then, “Why does He still find fault? For who resists His will?”
Хто ж се ти, чоловіче, що змагаєш ся з Богом? Хиба скаже зроблене тому, хто зробив його: Нащо зробив єси мене так?
On the contrary, who are you, O man, who answers back to God? The thing molded will not say to the molder, “Why did you make me like this,” will it?
Або не має власти ганчар над глиною, щоб з того самого місива зробити одну посудину на честь, а другу на нечесть?
Or does not the potter have a right over the clay, to make from the same lump one vessel for honorable use and another for common use?
Коли ж, хотячи Бог показати гнїв свій, і явити силу свою, щадив у великому довготерпінню посуди гнїва, наготовлені на погибель,
What if God, although willing to demonstrate His wrath and to make His power known, endured with much patience vessels of wrath prepared for destruction?
і щоб явити богацтво слави своєї на посудах милости, котрих наперед наготовив на славу,
And He did so to make known the riches of His glory upon vessels of mercy, which He prepared beforehand for glory,
як і над нами, котрих покликав не тільки з Жидів, та й з поган?
even us, whom He also called, not from among Jews only, but also from among Gentiles.
Як і в Осії глаголе: Назву немоїх людей людьми моїми, і неполюблену полюбленою.
As He says also in Hosea,
“I WILL CALL THOSE WHO WERE NOT MY PEOPLE, ‘MY PEOPLE,’
AND HER WHO WAS NOT BELOVED, ‘BELOVED.’”
“I WILL CALL THOSE WHO WERE NOT MY PEOPLE, ‘MY PEOPLE,’
AND HER WHO WAS NOT BELOVED, ‘BELOVED.’”
І буде на місцї, де сказано їм: Не мій ви народ, там назвуть ся синами Бога живого.
“AND IT SHALL BE THAT IN THE PLACE WHERE IT WAS SAID TO THEM, ‘YOU ARE NOT MY PEOPLE,’
THERE THEY SHALL BE CALLED SONS OF THE LIVING GOD.”
THERE THEY SHALL BE CALLED SONS OF THE LIVING GOD.”
Ісаїя ж покликує про Ізраїля: Хоч би було число синів Ізраїлевих як пісок морський, останок (тільки) спасеть ся:
Isaiah cries out concerning Israel, “THOUGH THE NUMBER OF THE SONS OF ISRAEL BE LIKE THE SAND OF THE SEA, IT IS THE REMNANT THAT WILL BE SAVED;
скінчивши бо слово, поскорить ся в правдї; бо скоро слово зробить Господь на землї.
FOR THE LORD WILL EXECUTE HIS WORD ON THE EARTH, THOROUGHLY AND QUICKLY.”
І яко ж прорік Ісаїя: Коли б Господь Саваот не зоставив нам насїння, були б ми, як Содома, й уподобились би Гоморі.
And just as Isaiah foretold,
“UNLESS THE LORD OF SABAOTH HAD LEFT TO US A POSTERITY,
WE WOULD HAVE BECOME LIKE SODOM, AND WOULD HAVE RESEMBLED GOMORRAH.”
“UNLESS THE LORD OF SABAOTH HAD LEFT TO US A POSTERITY,
WE WOULD HAVE BECOME LIKE SODOM, AND WOULD HAVE RESEMBLED GOMORRAH.”
Що ж скажемо? Що погане, котрі не вганяли за праведностю, настигли праведність, праведність, що од віри;
What shall we say then? That Gentiles, who did not pursue righteousness, attained righteousness, even the righteousness which is by faith;
Ізраїль же, вганяючи за праведностю, не настиг закону праведности.
but Israel, pursuing a law of righteousness, did not arrive at that law.
Чому? Тому, що (шукали праведности) не од віри, а якби од учинків закону; спіткнулись бо на камінь спотикання.
Why? Because they did not pursue it by faith, but as though it were by works. They stumbled over the stumbling stone,